Komoly változások mennek végbe a háttérben ezekben napokban a Dakar-ralit szervező ASO háza táján – tudta meg tűzközeli forrásokból a Tereprali Blog. Információink szerint a kamionos kategória nagyura, valamint az egész viadal útvonalfelelős-sportigazgatója is búcsút intett a legnagyobb sivatagi összecsapás menedzsmentjének.

Fabien Calvet nevét a rajongók talán kevésbé ismerik, ám a francia szakemberről túlzás nélkül lehet kijelenteni, hogy régóta meghatározó és befolyásos alakja volt a legnagyobb sivatagi tereprali-viadalnak, azon belül is a kamionos kategóriának. Az utóbbi években Calvet feladatköre volt a kamionos kategória gardírozása, neki kellett kordában tartani a Kamazt, De Rooy-t, a VeKa-MAN istállót és a géposztály többi nagymenőjét: feladatköre nemcsak a versenyzőkkel való kapcsolattartásban merült ki, neki kellett megalkotnia és betartatnia az FIA és az ASO műszaki szabályrendszerét is, amely – legyen szó bármilyen versenysorozatról – soha nem tartozik a hálás feladatok közé.

Gerard de Rooy (Fotó: Dakar De Rooy)

Távozása után Calvet továbbra is a kamionsport közelében marad, a francia szakember hívta ugyanis életre a ChampTruck World Series elnevezésű szériát, amely idén debütál az Egyesült Államokban: a monstrumok ott oválpályán csatáznak egymással és mint nemrégiben kiderült, a sorozatban magyar érdekeltség is lesz, ugyanis ott indul majd korábbi autókrossz Európa-bajnokunk, Szabó Krisztián is egy Volvo VNL670-es járgánnyal.

Hátat fordít a Dakar-ralinak egy másik, még Calvet-nél is befolyásosabb személyiség, mégpedig David Castera, aki sportigazgatóként évek óta egy személyben felelt a logisztikáért, az útvonal kialakításáért, valamint az itinerekért is a dél-amerikai gigaösszecsapáson. A 43 esztendős, sivatagi motorversenyzőből lett (legjobb eredményként egy 3. helyezést tud felmutatni az 1998-as Dakarról, amelyet egy Yamahával ért el) szakember kétségkívül kulcsember volt a szervezőbizottságban, akit – mint abban számos bennfentes is egyetért – nagyon nehéz lesz pótolni. A Tereprali Blog által megkérdezett, név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint extrémebb esetben még az is előfordulhat, hogy a többség által nagyra tartott francia távozásával több nagy versenyző is újragondolja terveit és Dél-Amerika helyett másfelé keresik majd a kihívást.

David Castera (Fotó: Clarin)

Castera szerepkörének fontosságáról egyébként már az is sokat elárul, hogy milyen grandiózus kötelék vett részt például az idei Dakar-rali lebonyolításában: a szakembernek kellett gardíroznia a szervezők 40 autóját, 10 kamionját, 12 helikopterét, 112 repülőgépét, 55 teherszállító kamionját, 12 buszát és a mobilkórházat is. A francia - aki egyébként a Dakar-rali 2009-es Dél-Amerikába költözésekor Buenos Aires-be tette át a székhelyét – egy idén januári interjúban arra tett nagyon erős utalást, hogy szíve szerint visszavinné a régi helyszínre, Afrikába viadalt. „Remélhetőleg” – felelte Castera arra a kérdésre, hogy visszatérhet-e valaha a fekete kontinensre a nagyszabású verseny. „Sajnos Afrikában még mindig sok hely van, ahol nem tudnánk garantálni a biztonságot, de mélyen a szívemben arról álmodom, hogy egy napon visszamehetünk oda.”

Utóbbi gondolat mentén talán sokakban felmerül, hogy Castera a klasszikus Dakar-útvonalon, a Marokkóban, Mauritániában és Szenegálban 2009 óta élő és viruló Africa Eco Race szervezőbizottsága felé veszi az irányt. Francia források szerint létezik egy olyan teória is, hogy csatlakozik a Dakar-rali korábbi sportigazgatójához, az Africa Eco Race életre hívásában is kulcsszerepet játszó Huber Auriolhoz, aki jelenleg Kínában tevékenykedik: a korábbi háromszoros Dakar-győztes az utóbbi két évben egy China Grand Rally elnevezésű tereprali-futamot hívott életre, amelyet máris nyugodtan lehet Ázsia legnagyobb sivatagi versenyének tekinteni.

Cyril Despres a 2008 DKR-rel (Fotó: Red Bull)

Létezik egy harmadik feltételezés is Castera jövőjét illetően, amely furcsának tűnhet ugyan, ám a Tereprali Blog a bennfentes forrásoktól hallott információk fényében ezt tartja a leginkább valószínűnek. Ha minden igaz, az ex-motoros egyesíti erőit egy másik ex-motorossal: úgy tudjuk, hogy a szakember visszatér a versenyzői oldalra és a Peugeot idén debütált gyári csapatánál az ötszörös motoros győztesből 2015-re autóssá avanzsált Cyril Despres navigátora lesz. Első autós Dakarján Despres-nek Luc Alphand korábbi másodpilótája, Gilles Picard diktálta az itinert a 2008 DKR-ben, ám forrásaink szerint a vártnál harmatosabb visszatérés után a francia gyártó együttese átszervezésekbe kezd és egy hónapon belül megteszik a váltással kapcsolatos bejelentést.