Míg néhány éve a Selyemút-ralikon a MAZ gyári csapata jóformán nevetség tárgyát képezte a domináns Kamaz, valamint a tatárföldieket hajkurászó többi kamionos elitalakulat mellett, addig a fehérorosz márkának az idei Dakar-ralin már sikerült beverekednie magát a legjobb tíz közé. A jelek szerint ez elég volt ahhoz, hogy a gyártó továbbra is életben tartsa a sportprogramot, kiderült ugyanis, hogy Minszkben új versenykamion épül 2016-ra.

A januári, dél-amerikai megmérettetésen az Alekszandr Vasziljevszki, Valerij Kozlovszkij és Anton Zaporosenko alkotta trió repítette a MAZ-t a kamionos értékelés 10. helyére, közvetlenül a korábbi győztes, Gerard de Rooy ivecós egysége mögé. Érdekesség, hogy a hármast a sportosztály „fejesei” alkotják: a navigátor Kozlovszkij maga a csapatfőnök, a pilóta Vasziljevszkij a menedzsment egyik tagja, míg a harmadik ember, Zaporosenko a MAZ technikai stábjának egyik vezetője.

Mivel a MAZ által nevezett másik két egység is eljutott a finisig (egy 34. és egy 41. helyezést összehozva a kategóriában), nem túlzás kijelenteni, hogy a gárda szép eredménnyel búcsúztatta az évek óta tákolgatott 5309 RR típusjelű versenykamiont. Merthogy a monstrumnak ez volt a hattyúdala: nemrégiben Kozlovszkij az orosz sajtónak elárulta, hogy a kamionos kategóriában életbe lépő új motorszabály - amelynek értelmében a hajtómű hengerűrtartalmának felső határa 16,5 liter lesz – miatt új kamiont építenek a 2016-os Dakarra.

„Zsúfolt lesz számunkra az idei év, nagyon komoly munka vár ránk, mert megváltoznak a szabályok és új motorra lesz szükségünk, ugyanis a jelenleg használt erőforrásunk nem felelne meg az előírásoknak” – nyilatkozta a csapatfőnök, aki azt egyelőre nem árulta el, hogy milyen hajtóműre cserélik a mostanáig használt 18,5 literes, V8-as, az idei Dakarra állítólag 920 lóerősre feltuningolt orosz gyártmányú Yaroslavl-szívet.

Nem tudni azt sem, hogy az új fejlesztésű MAZ-ok mikor mutatkoznak be, azt viszont elárulta Kozlovszkij, hogy az 5309 RR jelű járgányokra továbbra is fontos szerep vár: év közben, a fejlesztési folyamat során ezekben a kamionokban próbálják majd ki az újításokat. „A fehérorosz, valamint az orosz bajnokság néhány futamán, teszt- és tréning jelleggel indítjuk majd ezeket a versenygépeket” - fogalmazott a szakvezető.

A „MAZ Sportavto”, a márka gyári együttese 2011 óta szerepel a tereprali világában, az idei volt a különítmény negyedik szereplése a Dakar-ralin.

Fotók: MAZ Sportavto, Tribuna